Proefvaart

 

03 oktober 2015 – Op deze zonnige zaterdag moest de boot naar de definitieve ligplaats in Kloosterhaven overgebracht worden. Deze tocht zou ook moeten uitwijzen of alle voorzieningen aan boord wel naar behoren functioneerden: een proefvaart dus. Elf mensen waren uitgenodigd mee te varen. Zij hadden zich stipt om 9 uur bij de Havenkade verzameld. Om 09.30 uur werden de trossen losgegooid en voer het schip geruisloos, bijna fluisterend, het Noord-Willemskanaal in. De brugwachter was vooraf van de gebeurtenis op de hoogte gesteld en zonder problemen werd de eerste brug ‘genomen’. “In rechte lijn naar het midden van de doorgang aanvaren”, was de goede raad van iemand met Groot Vaarbewijs. In de buurt van de Peelersluis echter kwam een kleine onvolkomenheid in de afstelling van de koeling van de motor aan het licht. Dat kon met wat slimme ingrepen verholpen worden. In de sluis moest een uur gewacht worden tot de sluiswachter beschikbaar was voor het schutten. Het schutten bleek echter heel snel te gaan. Toen het eerder genoemde euvel zich na de Montessoribrug nog een keer herhaalde kon het mankementje met dezelfde ingreep opgelost worden. Het was dus een echte proefvaart, gelukkig maar. De passagiers hebben genoten van de vaart en van de voorzieningen die de rondvaartboot heeft. Toekomstige passagiers zullen die ervaring zeker ook hebben.

In Kloosterhaven werd al snel besloten tot een meer ingrijpende aanpassing: een aparte ventilator voor de koeling van de accu’s. Die moest wel apart besteld worden en dat zou wellicht wat vertraging geven in de planning voor de afronding van het bootproject.